Vinter vedligeholdelse af din motorcykel
Inden jeg opstalder gør jeg følgende – og har gjort det med succes de senest år:
- Jeg fylder tanken helt op – måske med en halv liter karboratorsprit, der forhindre kondens i tanken.
- Jeg skift gerne olie og –filter inden vinter, hvis jeg har kørt mere end 2.000 km siden sidste skifte
- Jeg tjekker dæktrykket, så det er som det skal være på min mc – ikke noget med at lukke luft ud og tro man skåner dækket – tvært i mod, så ødelægger det dækket.
- Jeg justerer kæden, hvis den er blevet for slap – og fjerner snavs med en klud vredet op i petroleum eller wd40 – og giver den en omgang kædespray – også på siderne.
- Jeg afmonterer batteriet og tager det med ind i bryggerset, hvor jeg ca. en gang om måneden oplader det. Jeg bruger en pulslader, der selv slår fra, når det er fuldt opladet. Jeg har aldrig oplevet, at mit batteri ikke var som nyt til foråret ved at gøre det. Egentlig kunne jeg lade pulsladeren sidde på hele vinteren, men det gør jeg så ikke.
- Jeg vasker den og pudser den – giver lidt syrefri olie på forgaflens krom.
- Jeg har noget skæreolie, som jeg med en forstøver sprayer ud på stålstelle under sædet og på metallet nede ved kronrøret ved forgaflen.
- Jeg smører bevægelige dele – fodhvilere, støttefod m.m. med lidt olie
- Jeg justerer afstand på forbremsehåndtaget og fodbremsen og smører bremsekablet.
- Jeg sprayer silicone på alle kontakter på styret og under sædet ved diverse stik.
- Jeg sprayer også silicone på mine gummislanger - også køleslanger.
- Jeg tjekker for ridser og udbedre skader med en lakstift.
- …og så glæder jeg mig til foråret, hvor jeg igen må tage den på vejen for mit forsikringsselskab – hvis ellers vejene er fri for salt – skide være med temperaturen ;-)